torsdag 26 mars 2009

EU:s kris

Problemen med ledarskapet inom EU blir allt mer tydlig med det Tjeckiska ordförandeskapet. Regeringen avsattes igår och den EU-fientlige Vaclav Klaus har inte varit någon tillgång för samarbetet utan han har snarare motarbetat allt som EU föreslagit. Behovet av en starkare ledning av EU blir alltmer tydligt. jag är däremot skeptiskt till att Lissabonfördraget löser de här ledarskapsproblemen. Att tillsätta en EU president är ett steg i rätt riktning men konstruktionen är att EU då får ett dubbelkommando med en EU president och kommissionens ordförande. Gränsdragningarna mellan president och ordförande blir otydlig och konflikter mellan dessa tror jag snarare förlamar arbetet än att stärka det. Jag anser att presidenten och ordföranden borde vara samma person. Kommissionen fungerar redan i praktiken som en regering som traglar igenom direktiv i ministerråd och parlament varför då inte ge kommissionen regeringskompetens rakt igenom. Det påverkar naturligtvis hur kommissionen skall vara organiserad och hur ledamöterna utses. Att som idag ha en kommissionär från varje land är nog i längden ogörligt men inget land vill frivilligt avstå från sin plats i kommissionen. Jag anser därför att presidenten är den som skall ha förslagsrätt till kommissionen och dessa måste godkännas av både ministerråd och parlament. Det gör att en president måste utse en balanserad kommission efter kompetens snarare än efter nationalitet. Kommissionen skall då självklart avgå efter varje val och vara mer beroende av majoriteterna i parlamentet. Det tror jag kan effektivisera styret inom EU och föra det närmare folket. En kommission som är parlamentariskt ansvarig måste ta mera hänsyn till folkviljan runt om i Europa. Det allra viktigaste är att presidenten skall vara folkvald. Hur ett valsystem för presidentval skall organiseras på bästa sätt lämnar jag vidare till ytterligare diskussioner men en folkvald president får ett helt annat mandat att driva sin politik åt det håll han är vald att göra. Frågan är om nomenklaturan som styr EU idag vågar underkasta sig folkviljan eller inte. Jag tror tyvärr inte det för då skulle en hel del av dessa behöva komma tillbaks till verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar