lördag 12 september 2009

Stoppa bränderna i Uppsala

Jag ser hur Uppsala brinner natt efter natt och som boende här börjar jag bli lite orolig för hur det skall sluta och jag har några förslag till hur våra politiker skall hantera situationen. Jag tycker mest synd om de som får den bil många behöver för att kunna arbeta och försörja sig och sin familj förstörd av dessa element som inte är något annat än terrorister och skall behandlas som sådana. Dags för en massiv polisinsats och nattlig bevakning av parkeringsplatser tills dessa terrorister är gripna är det första steget.

Sedan föreslår jag dessa åtgärder:

1. Börja tillämpa föräldrabalkens paragraf om föräldraansvar. D.v.s. att barn och tonåringar inte kan vara ute och ränna på nätterna utan målsmans sällskap. Att sätta en gräns vid kl 9 där 15-åringar inte får vara ute själva och härja. Polisen skall då omedelbart omhänderta denna person och köra hem den till hemmet och en förklaring av föräldern skall avkrävas. Upprepas detta skall de sociala myndigheterna kopplas in och i slutändan skall ungdomen tvångsomhändertas. Det lär lugna ner situationen med vandaliseringar radikalt.

2. Föräldrarna skall bli betalningsskyldiga för de skador som ungdomarna ställer till med. Det kommer göra att föräldrar får ta ett större ansvar för sina barn.

3. Klassa attacker på brandmän och ambulanspersonal som terroristbrott. Det skärper upp straffskalorna rejält och gör att folk kanske tänker sig för lite innan stenen kastas om det innebär 4-10 år i fängelse.

4. Ge hyresvärden och socialen rätt och en skyldighet att vräka folk och tvångsförflytta dem till andra områden om de begår skadegörelse och stör övriga hyresgäster.

5. Allmän straffskärpning för gängbrottslighet helst ett 1.2.3 system enligt amerikansk modell vilket gör att den som begår ett brott tredje gången automatiskt skall få maxstraffet. Att det sker i gäng skall betraktas som en försvårande omständighet (T ex mordbrand blir då straffet livstid).

6. Automatisk utvisning för utländska medborgare som begår brott som ger fängelse borde också rensa ur en hel del då jag anser att varje land får ta hand om sina egna brottslingar. Jag vet att en del anser detta rasistiskt men jag anser att de utlänningar som begår brott saboterar så mycket för den stora majoriteten invandrare som är hederliga hårt arbetande människor att det snarare borde betraktas som en anti-rasistisk lag.

Dessa hårda åtgärder kombinerat med bättre skolundervisning och en bättre arbetsmarknad borde lösa situationen i slutändan.

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-AV_ID=955010,00.html?from=puff
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3510715.svd
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nya-oroligheter-i-uppsala-1.951238

5 kommentarer:

  1. Mycket bra formulerat. Skicka detta till Fredde statsminister med!! Vill inte ha denna skit i Eriksberg!

    SvaraRadera
  2. Ni förstår inte. De får ingen mat hemma och vill grilla kyckling.Sluta skäll på hungriga unga och ge dem mat. Då kommer alla problem att lösa sig.
    Invandrar ungdommarna gillar Sverige.

    SvaraRadera
  3. Håller med OP. Inför undantagstillstånd för alla under 18 tills detta är löst.

    SvaraRadera
  4. Lite för tuffa förslag. Att de inte skulle få vara ute efter klockan 9 själva :D

    Men skulle snarare kunna tänka mig att påföljderna för brotten skulle bli tuffare.
    Att förövarna bara skulle få någon enstaka varning eller ingen alls, för att sedan vid nästa tillfälle omedelbart placeras på fosterhem/ungdomshem.

    SvaraRadera
  5. Äh,vi kan ju konstatera att brotten inte blir färre för att straffen blir hårdare. Vi har jufaktiskt USA som ett gott exempel. Däremot är det väl tammefan dags för föräldrar att ta ansvar för sina barn och få dem att inse att ens handlingar har konsekvenser.

    Jag klassas som hård då jag uppfostrar en fyraåring, som tror att man kan bete sig hur som helst och säga vad som helst. (För att det är sååå gulligt när en fyraåring t ex skriker i högan sky i en affär?? Ska även tilläggas att det inte är mitt barn...;))Vad alla dessa människor inte riktigt begriper att uppfostran måste börja redan när de är små. Man kan faktiskt lära även små barn rätt och fel, utan att för den skull förstöra deras blomstrande och ljusa framtid. För, när ska man börja med uppfostran? När de är i tonåren? Yeah, right. Lycka till.

    Nä, ställ krav på föräldrar. Att uppfostra barnen innebär inte att man inte älskar dem. Jag anser att det tyder mycket mer på kärlek när man vill visa dem vad som är acceptabelt och icke acceptabelt beteende. Sätt alla flata föräldrar på kurs, och lär de sig ingenting- lås in dem och låt dem få känna på sina barns, eventuella, kommande framtid...

    När det gäller skola och elever,så får jag ofta höra:"Vi har rättigheter...bla, bla, bla..." Vilket jag responderar till och säger:"Ja, med rättigheter kommer också ansvar och skyldigheter." Skolan, skolverket osv är så jävla duktiga på att tala om för eleverna att de har rättigheter, men glömmer bort att med dessa rättigheter kommer en jävla massa ansvar och skyldigheter. Nåja, den biten sköter jag med de elever jag har.

    Jaja, liten kort reaktion på inlägget... ;)

    SvaraRadera