söndag 20 september 2009

Kyrkoval! varför det?

Ja då har jag avslutat min insats i valet som rösträknare i Kåbo 4 (Ereiksbergskyrkan). 453 röstande och Moderaterna tillsammans med POSK fick de flesta rösterna. Valdeltagandet var ca 20%.

Många frågar sig varför hålls val till kyrkan över huvudtaget? Kyrkan har ju sin troslära och det skall väl räcka eller varför väljs inte styrelsen på årsmöten som i alla andra föreningar och liknande. Särskilt när valdeltagandet är så lågt att det blir lätt för olika obskyra ytterlighetspartier och liknande att kuppa sig in.

Det finns en mycket viktig anledning varför valen i kyrkan måste finnas kvar. Då kyrkan har skatterätt och tar ut kyrkoskatt på ca 1% av inkomsterna måste det beslutas av en demokratisk vald församling. Upphös kyrkan med valen måste skatterätten dras in och kyrkan får ha sina medlemsavgifter som vilken frivillig organisation som helst.

Att valdeltagandet är lågt är inte bara negativt utan då röstar verkligen de som har satt sig in i frågorna och har ett engagemang i kyrkan. Att vissa kan kuppa sig in vitaliserar snarare demokratin än är ett hot mot den.

Det andra valet folk kan göra och som jag redan har gjort. Det är att lämna kyrkan och inte betala skatt dit utan låta pengarna gå till något annat hedervärt ändamål istället. Tyvärr får man ju inte rösta i valet men jag röstade aldrig när jag var medlem heller.

http://www.dn.se/nyheter/politik/kyrkovalet-1.956679
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3547629.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar